Wednesday 29 February 2012

Buku Tertua?





Pada tahun 1943, di wilayah barat daya Bulgaria, para pekerja menggali sebuah saluran dan mencari sebuah pusara purbakala dengan lukisan-lukisan di dinding. Di dalamnya juga ditemui apa yang mungkin disebut dalam buku berhalaman tertua yang pernah ditemui. Buku itu mempunyai enam halaman dan semuanya diperbuat dari emas murni. Buku tersebut ditulis dalam bahasa Etruscan. Etruscan adalah orang-orang dahulu yang bediam di Itali lebih daripada 3,000 tahun yang lalu.

Laman-laman buku yang disebut-sebut tertua ini diletak di satu sisi, umpama buku-buku moden. Di dalamnya mengandungi gambar seorang penunggang kuda, puteri duyung, dan beberapa satria. Buku tersebut didonasikan pada Bulgarias National Museum of History oleh seorang lelaki yang tidak ingin identitinya diterbitkan.

Buku kecil yang berumur lebih dari 2500 tahun ditemui secara tak sengaja 60 tahun yang lalu di sebuah makam tua dengan lukisan dinding. Makam itu ditemui di Lembah Sungai Struma Bulgaria ketika pembinaan sedang berjalan.

Seorang warga Bulgaria yang tinggal di Macedonia mempersembahkan artifak tersebut pada muzium dalam keadaan tanpa nama. Lelaki yang (ketika itu) berusia 87 tahun ini mencari buku itu sendiri. Keaslian buku itu telah disahkan oleh dua orang ahli bebas di Sofia dan London, Pengarah Muzium Bozhidar Dimitrov.

No comments:

Post a Comment